Αρχιτέκτονες: Θεόφιλος Χάνσεν. Το έργο στην Ελλάδα, μια ολιγάριθμη παρακαταθήκη ανεκτίμητης αξίας. (2 από 5)

Μέρος του αφιερώματος στον Theophlil Hansen. Το έργο του Δανού αρχιτέκτονα στην Ελλάδα. Υπήρξε γεννήτορας του ελληνικού νεοκλασσικισμού, που μελετώντας τα γνήσια Eλληνικά μνημεία στην αρχή της καριέρας του, δημιούργησε μερικά από τα σημαντικότερα, παγκοσμίως γνωστά νεοκλασσικά κτίρια, σε Ελλάδα & Αυστρία. Useful Information for English speaking Visitors (more pictures inside): Part of our tribute for Theophil Hansen. The work of the Danish architect in Greece. He has been a main generator of the Greek neoclassical standards, who studied the classic Greek monuments at the start of his career in  Athens and created some of the most important and worldwide known,  neoclassical buildings in Greece & Austria.





Έργα στην Ελλάδα: Λίγα (όσα γνωρίζουμε) - πλην απολύτως ανεκτίμητα.

Το αρχικό όραμα της Πανεπιστημίου του Th. Hansen, με την τριλογία, το μονώροφο νεοκλασσικό Οφθαλμιατρείο και τη Μητρόπολη Αθηνών σε αυτό το σημείο.

Όπως ισχύει για όλους τους μεγάλους αρχιτέκτονες της ελληνικής νεοκλασσικής περιόδου, δεν έχει ερευνηθεί - καταγραφεί επισταμένα το πλήρες έργο τους, ειδικά μέσω υπηρεσιών και αρχείων. Έτσι εκτός των παρακάτω έργων, μπορεί και αρκετά άλλα σημαντικά κτίρια (μικρότερα, εκτός κέντρου Αθήνας κ.α.), να είναι έργα του Th. Hansen  ή σχετιζόμενα ποικιλοτρόπως με αυτόν (συμμετοχές, εξόφθαλμες μιμήσεις κ.α.).



A. Αναστήλωση αρχαιοτήτων, μελέτη και αποτύπωση προτύπων για χρήση σε κτίρια.

Ο Theophil Hansen φέρεται να ενεπλάκη μαζί με άλλους αρχιτέκτονες της Οθωνικές περιόδου στις πρώτες αναστηλώσεις μνημείων, που συνέπεσαν με την αρχή της καριέρας του στην Ελλάδα. Για τον αδερφό του Christian υπάρχουν σαφή στοιχεία (π.χ. ναός Αθηνάς Νίκης - Ακρόπολη), για τον Theophil εντοπίστηκαν τα ακόλουθα:


Μνημείο Λυσικράτους, Πλάκα.

Το διάσημο χορηγικό μνημείο στην Πλάκα, αντίγραφα του οποίου υπάρχουν σε όλον τον κόσμο. Τούρκος διοικητικός το έδωσε  σε Γάλλους Καπουτσίνους (1669) με σκοπό να μην καταστραφεί. Αυτοί το ενσωμάτωσαν στη βιβλιοθήκη του μοναστηριού τους και το γλίτωσαν επανειλημμένως μέχρι και από ολοκληρωτική υφαρπαγή (και από Έλγιν). Στο μοναστήρι ο Λόρδος Βύρων έγραψε το γνωστό του έργο Childe Harold (1810-11). Το μοναστήρι καταστράφηκε από φωτιά κατά την Ελληνική επανάσταση. Ως πρώτοι αναστηλωτές βρήκαμε να αναφέρονται ασαφώς πολλοί αρχιτέκτονες του 19ου αιώνα, μεταξύ των οποίων και ο Theophil Hansen, ο οποίος πάντως σίγουρα μελέτησε επισταμένα το μνημείο, ανατύπωσε τις διακοσμήσεις του και αργότερα τις εφάρμοσε σε έργα του.

Μνημείο Λυσικράτους: Η κατάσταση του μνημείου προεπαναστατικά και έως λίγο μετά τα μέσα του 19ου αιώνα. Στην έγχρωμη φωτογραφία ανακατασκευή του μνημείου στο Σίδνεϊ, μια από τις πολλές στον κόσμο. Το σχέδιο του χρησιμοποιήθηκε από δεκάδες αρχιτέκτονες παγκοσμίως (από ολόκληρα τμήματα κτιρίων μέχρι κορυφές σε θόλους κ.λ.π.).

Μνημείο Λυσικράτους: Το συγκεκριμένο σχέδιο των Κορινθιακών κιονίσκων του μνημείου σε σχέδιο του Theophil Hansen. Το 1874 το εφαρμόζει με μικρή παραλλαγή στο Κοινοβούλιο της Βιέννης, ενώ ελάχιστα πριν το προορίζει αναλλοίωτο για το Ζάππειο. Ο μαθητής του Ziller το εφαρμόζει το 1891 με μικρή παραλλαγή στο βασιλικό - εθνικό θέατρο.

________________________________________________________________________


Ερέχθειον, Ακρόπολη Αθηνών.

Η πρώτες αναστηλώσεις του Ερεχθείου (1837-40, 1846-47), συμπίπτουν με την περίοδο που ο Theophil Hansen διέμεινε στην Αθήνα και ο αδερφός του ασχολούνταν επιβεβαιωμένα με τα μνημεία της Ακροπόλεως. Οι αναστηλώσεις αυτές προκάλεσαν τότε το διεθνές ενδιαφέρον. Δεν βρέθηκαν συγκεκριμένα ντοκουμέντα περί συμμετοχής στις αναστηλώσεις του μνημείου, πάντως σίγουρα γοητεύθηκε από αυτό και το μελέτησε επισταμένα, παρακολουθώντας συνολικά τις πρώτες εργασίες στην Ακρόπολη. Ανατύπωσε τις γνήσιες διακοσμήσεις και τον ιωνικό του ρυθμό σε πάμπολλες δημιουργίες του (π.χ. Ακαδημία Αθηνών, Καρυάτιδες σε πολλά κτίριά του στη Βιέννη).
 
Ερέχθειο: 1844, το μνημείο σε πίνακα του αδερφού του Christian Hansen.

________________________________________________________________________


Ναός Επικουρείου Απόλλωνος, Ηλεία.

Ασχολήθηκε με το μνημείο, καθώς υπάρχει το ακόλουθο ντοκουμέντο του 1846.

 
Ναός Επικουρείου Απόλλωνος: 1846, σχέδιο του Theophil Hansen.


________________________________________________________________________





B. Εκτελεσθέντα κτίρια

Η εργασία του διεθνώς ξεκίνησε στην Αθήνα, όπου αρχικά συμμετείχε στην κατασκευή του Πανεπιστημίου Αθηνών περί το 1839, του 1ου κτιρίου της τριλογίας, που είχε αναλάβει ο αδερφός του Christian Hansen. Πολύ σύντομα άρχισε να δημιουργεί μόνος του.


1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών. 

Δωρεά Γεωργίου Σίνα. Η επιλογή της χωροθέτησής του στο λόφο των Νυμφών (αντί του αρχικά προταθέντος Λυκαβηττού) συνδέεται με τον θρύλο ότι από το σημείο εκείνο έκανε τις παρατηρήσεις του ο Αθηναίος αστρονόμος Μέτων, κατά τον 5ο αιώνα π.Χ. Το πρώτο σχέδιο του κτιρίου εκπόνησε  ο Eduard Schaubert, το οποίο απέρριψε ο Όθων. Ο ίδιος ο Schaubert υπέδειξε κατόπιν στον Σίνα τον Th. Hansen, το σχέδιο του οποίου εγκρίθηκε. Η οικοδόμηση άρχισε στις 26/6/1842, ημέρα ολικής έκλειψης του ήλιου. Το κτίριο έχει ανεκτίμητες διακοσμήσεις όπως ο χάλκινος Τρίτων στο θόλο. Στην ολόγλυφη σύνθεση του αετώματος έχει τοποθετηθεί ο θυρεός του Σίνα και πάνω απ' την είσοδο η διορατική και σεβασθείσα επιγραφή  «servare intamitanatum» (= Να μείνει άθικτο/ανέπαφο). Κατά την έρευνα για το έργο του Hansen βρήκαμε οτι η επιγραφή υπήρχε και στα ιδιωτικά κτίρια των Σίνα  στην Αυστρία (περισσότερα στο σχετικό άρθρο).


1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Λεπτομερές σχέδιο Th. Hansen, με ανάγλυφες παραστάσεις ανάμεσα στα παράθυρα, που δεν μπήκαν ποτέ.

1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Τομή, σχέδιο Th. Hansen.

1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Λόφος νυμφών άχτιστος και αφύτευτος. Κάτω: αριστερά δεκ. 1920, δεξιά αρχές δεκ. 1860.

1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Κύρια όψη & είσοδος με τη λατινική διορατική επιγραφή "να μείνει ανέπαφο".

1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Όψη αντίστροφα της εισόδου.

1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Λήψη από το μπαλκόνι του θόλου. Διακρίνονται: η στέγη χωρίς  κεραμίδια και τα πρώιμα, μαρμάρινα νεοκλασσικά στολίδια.

1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Εσωτερικό θόλου, μάλλον με φύλλα μπρούντζου. Καλαίσθητος μηχανισμός και ζωγραφισμένα ανθέμια.

1842 - 1846: Αστεροσκοπείον Αθηνών: Εργασίες συντήρησης Ελληνικής εξειδικευμένης εταιρείας, για τις οποίες βραβεύθηκε με Europa Nostra το 2010 στην Κωνσταντινούπολη. Στη διαφύλαξη και ανάδειξη του σημαντικότατου κτιρίου συμμετέχουν και σύγχρονοι αρχιτέκτονες αφιλοκερδώς.






________________________________________________________________________


1842: Μητρόπολις Αθηνών (αρχικό σχέδιο). 

Τα πρώτα σχέδια, στα οποία βασίστηκε το μέρος του κτιρίου έως το ύψος της πρώτης σειράς των παραθύρων  (χορηγία μεταξύ άλλων του Γεωργίου Σίνα). Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, επρόκειτο να ανεγερθεί στην οδό Πανεπιστημίου, δίπλα στη (μελλοντική) Ακαδημία (σε σχέδιο Τ. Hansen - μίξης ρυθμών, βλ. 1η εικόνα πάνω). Η περιοχή εκείνη απορρίφθηκε όμως από τον Δήμο Αθηναίων, κριθείσα "απόκεντρος και ερημική" και θεμελιώθηκε τα Χριστούγεννα του 1842 στη σημερινή θέση, όπου  κατεδαφίστηκαν προϋπάρχοντα μητροπολιτικά κτίρια της Τουρκοκρατίας. Μήνες μετά, την άνοιξη του 1843, οι εργασίες διεκόπησαν, ελλείψει πόρων. Μετά την αναχώρηση του Τ. Hansen το 1846, ο ναός ανατέθηκε στον Δημήτριο Ζέζο και μετά το θάνατο αυτού, το 1857, στον François Boulanger (της Παλαιάς Βουλής), για να ολοκληρωθεί το 1862.

1842: Μητρόπολις Αθηνών (αρχικό σχέδιο): Σήριαλ και η κατασκευή και η πρόσφατη αποκατάσταση. Αριστερά περί το 1870 (8-10 χρόνια μετά την αποπεράτωση)








________________________________________________________________________


1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - "Το σπίτι του Λημνιού" - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας.

Σύνταγμα, Αθήνα. Το μεγαλόπρεπο κτίριο του Λημνιού εμπόρου Αντώνη Δημητρίου (επων. Δημήτριος), έναντι των ανακτόρων. Το διάστημα 1856-1873 ενοικιάστηκε στη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή. 1874 -1787 αγοράστηκε από τους  Στάθη Λάμψα και Σάββα Κέντρο και μετατράπηκε σε ξενοδοχείο. Μετά θάνατον του Κέντρου, αποκτάται εξ' ολοκλήρου από τον Λάμψα. Τον Λάμψα διαδέχεται ο Θεόδωρος Πετρακόπουλος, σύζυγος της κόρης του Μαργαρίτας. Περί τη δεκαετία του 1930, παραπλεύρως και επί της Πανεπιστημίου είχε ανεγερθεί πρόσθετο πολυώροφο κτίριο με διακοσμήσεις του παλαιού. To 1959, η γνήσια 1η ιδιωτική κατοικία του Τ. Hansen διεθνώς, κατεδαφίστηκε για να φτιαχτεί με συγκεκριμένα στοιχεία του γνήσιου, αυτό που βλέπουμε σήμερα. Το 2003 το κτίριο του 1959 σαρώθηκε εκ νέου εσωτερικά, για μια σύγχρονη κλασσικιστική, υπερπολυτελή ανακαίνιση.

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας: Επιχρωματισμένο σχέδιο Theophil Hansen.

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας: ~1865, χωρίς κτίριο δίπλα... αλλά με πρόβλεψη!

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας: Κατά το διάστημα 1900 - 1910.

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας.

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας: Με ένα νέο κομψοτέχνημα δίπλα του, μετά το 1873, την
οικία Σκουλούδη.

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας: Χαμένες σήμερα τοξωτές, ζωγραφισμένες οροφές στις βεράντες. 1917, επιστροφή Βενιζέλου.

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας: Πρωτοχρονιά 1948 με ακροκέραμα, φουρουσάκια, οροφογραφίες στις βεράντες και το γνήσιο στέγαστρο εισόδου.

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας:Σπάνιο έγχρωμο ντοκουμέντο του 1953 λίγο πριν κατεδαφιστεί το γνήσιο κτίριο, η 1η ιδιωτική κατοικία του Th. Hansen διεθνώς, το 1959. Δίπλα πριν την κατοχή είχε φτιαχτεί νέο πολυώροφο κτίριο για τη διαχρονικά χρυσοφόρα επιχείρηση,  με στοιχεία του γνήσιου, που έκτοτε είχε την ονομασία "Petit Palais". 

1842 - 1844: Μέγαρον Δημητρίου - Ξενοδ. της Μεγάλης Βρετανίας: Τα κτίρια ως έχουν από το 1959. Το 2003 το εσωτερικό απογυμνώθηκε πλήρως για μια ακόμη ανακατασκευή.








________________________________________________________________________


1847: Οφθαλμιατρείο Αθηνών (αρχικό σχέδιο). 

Λεωφ. Πανεπιστημίου, Αθήνα. Η οικοδόμησή του ξεκίνησε με σχέδιο Τh. Hansen για μονώροφο νεοκλασικού ρυθμού, με εμφανή λιθοδομή (ίσως από αυτόν βυζαντινότροπη). Οι εργασίες διεκόπησαν το 1850 ελλείψει πόρων στο ύψος του ημιυπογείου, ο Th. Hansen παραιτήθηκε από το έργο και τη συνέχισή του ανέλαβε ο Λύσανδρος Καυταντζόγλου, προσθέτοντας την προεξοχή της κυρίας εισόδου και αλλάζοντας το ρυθμό σε Βυζαντινό. O όροφος προστέθηκε το 1867-1869.

1847: Οφθαλμιατρείο Αθηνών: Αρχικό νεοκλασσικό σχέδιο Th. Hansen & μετεξέλιξη.










________________________________________________________________________



1859 (σχέδια ~1856) - 1887: Σιναία Ακαδημία Αθηνών.

Θεμελιώθηκε το 1859 από τον Όθωνα, με χορηγία Σίμωνος Σίνα (παράπλευρα η οδός Σίνα),  ο οποίος δεν μπόρεσε να τη δει ποτέ από κοντά. Από το 1861 η επίβλεψη ανατέθηκε στον Ziller, μαθητή - συνεργάτη του Th. Hansen και αργότερα πληρεξούσιο των κληρονόμων του Σίνα (στον Th. Hansen οφείλεται η έλευση του ZIller στην Ελλάδα, για την Ακαδημία). Στο κτίριο, στο οποίο βάσισε αργότερα  το καύχημα της Βιέννης, το Κοινοβούλιο, μεταξύ πολλών άλλων εφάρμοσε τη σοβαρή εκδοχή του για επιχρωματισμούς διακοσμήσεων, που μελέτησε πρωτύτερα στα γνήσια Αθηναϊκά, κλασσικά έργα. Εφάρμοσε στοιχεία του Ερεχθείου. Θεωρείται από πολλούς το κορυφαίο νεοκλασικό όχι απλά της Ελλάδας, αλλά του κόσμου. Περισσότερες φωτογραφίες από το κτίσιμο εδώ. Λεπτομερής σύγχρονη φωτογράφιση στο blog "Ακροκέραμα" εδώ. Πολύ ενδιαφέρουσες φωτογραφίες λεπτομερειών από συντηρήσεις 1 & 2.

1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Επιχρωματiσμένο σχέδιο Th. Hansen.
1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Σχέδιο Th. Hansen, πλαϊνής όψης.











1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Σχέδιο Th. Hansen, πλαϊνή όψη.
1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Ειδικό σχέδιο θύρας του Τ. Hansen.
1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Μοναδικό ντοκουμέντο για την Τριλογία. Διακρίνεται μόνο το Πανεπιστήμιο και δεξιά στην Ακαδημία έχουν φτιαχτεί ελάχιστα πράγματα και πολλά κομμάτια πωρόλιθων και μαρμάρων βρίσκονται προς χρήση εντός και εκτός μιας πέτρινης μάντρας του εργοταξίου.



1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Μοναδικό ντοκουμέντο από το κτίσιμο, ο Theophil  Hansen δεξιά (μαζί και Ziller).

1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Μοναδικό ντοκουμέντο από το κτίσιμο, οι εργασίες σε προχωρημένο στάδιο.

1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Ολοκλήρωση κτιρίου - εν αναμονή των 4 αγαλμάτων της πρόσοψης.

1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Μοναδικό ντοκουμέντο από το κτίσιμο, τοποθέτηση αγαλμάτων στους κίονες. Περισσότερες φωτογραφίες από το κτίσιμο εδώ.

1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Από τις πρώτες απεικονίσεις.


1859: Σιναία Ακαδημία Αθηνών: Κάτοψη σε αεροφωτογραφία.

1859: Σιναία Ακαδημία - Ακαδημία Αθηνών: Πάνω η κεντρική αίθουσα, κάτω πλευρικές αίθουσες.











________________________________________________________________________


1870: Οικία Κυριακούλη Μαυρομιχάλη.

Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 8 & Ξενοφώντος, Σύνταγμα, Αθήνα.  Ανήκε στον Κυριακούλη Μαυρομιχάλη (1849-1916), εγγονό του ομώνυμου ήρωα του 1821, βουλευτή Οιτύλου από το 1879, επανειλημμένα υπουργό από το 1895 και πρωθυπουργό για ένα μικρό διάστημα (1909-1910). Χαρακτηριστικά πολύ μικρά ανθεμωτά ακροκέραμα. Διατηρητέο από το 1975, στεγάζει χρόνια την αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα. Υπέστη ζημιές από τον σεισμό του 1999, αποκατασταθείσες το 2004-2007. Από την παραθαλάσσια οικία του ιδίου στην ακτή Βοτσαλάκια στην Καστέλλα, παραμένει προκλητικά μόνο το κουφάρι και αυτό υπό διάλυση.

1870: Οικία Κυριακούλη Μαυρομιχάλη: Το ποδόμακτρο - λύρα, μια πανέμορφη λεπτομέρεια της εποχής της λεπτομέρειας αλλά και της λασπουριάς! Η "δωρικότητα" του κτιρίου δεν πρέπει να είναι τυχαία.

















________________________________________________________________________


1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον.

Εκθεσιακό κέντρο, Αθήνα. Το Ζάππειο ήταν το πρώτο κτίριο που κτίστηκε παγκοσμίως αποκλειστικά για τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες. Είχε προηγηθεί απόρριψη ενός πρώτου σχεδίου του François Boulanger και μια τροποποίηση αυτού, του Αναστάσιου Θεοφιλά, από τον Ζάππα. Ο Th. Hansen πάντως αναφέρει στα σχέδιά του "επί τη βάσει του σχεδίου του Boulange". Επίβλεψη εκτέλεσης Ziller. Μοναδικό αίθριο, 2 περικλεισμένοι κήποι, ασύλληπτη διαρρύθμιση και διακόσμηση. Πολλά διακοσμητικά στα ανώτερα σημεία δεν μπήκαν ποτέ και πρέπει να υπήρχε τοιχογραφία στο τύμπανο του κεντρικού αετώματος. Δείτε περιήγηση στις αίθουσες κ.α. εδώ και πλήρες αφιέρωμα στο blog "Ακροκέραμα" εδώ.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Σχέδια Th. Hansen. Πολλές διακοσμήσεις δεν μπήκαν ποτέ (ακρωτήρια στα 2 μικρότερα αετώματα, αγάλματα, ανάγλυφες παραστάσεις). Προσέξτε την Ακρόπολη στο βάθος.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Η συγκλονιστική διαρρύθμιση και το σχήμα στην κάτοψη, του κτιρίου.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Από τις πρώτες απεικονίσεις.
1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Τα αγάλματα σήμερα βρίσκονται δεξιά και αριστερά της εισόδου, ενώ στη θέση του βρίσκονται δύο μοναδικές γιγάντιες μαντεμένιες ανθοδόχοι.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Η "Aίγλη" ακόμα άκτιστη, στη θέση της ξύλινο περίπτερο.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Μια πανέμορφη κάρτα στο τμήμα προς τη λεωφόρο Αμαλίας.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Προ του 1932, χωρίς το συντριβάνι.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Το συντριβάνι φτιάχτηκε το 1932, από τον C. Ulen προς τιμή των περίπου 5000 Ελλήνων, που εργάστηκαν για την κατασκευή του σύγχρονου συστήματος ύδρευσης Αθηνών και Πειραιώς (φέρει σχετικές επιγραφές).

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον:Από τις μοναδικές σωζόμενες ζωγραφικές παραστάσεις του κτιρίου.
1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Το παγκοσμίως μοναδικό αίθριο με της Καρυάτιδες, που μελέτησε στο Ερέχθειο και γέμισε τη Βιέννη.

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Ο ευεργέτης εντός του κτιρίου!

1874 - 1888: Ζάππειον Μέγαρον: Σύγχρονη φωτογραφία τμήματος της πρόσοψης.
________________________________________________________________________


1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη. 

Χορηγία των ομογενών επιχειρηματιών αδελφών Παναγή, Μαρίνου και Ανδρέα Βαλλιάνου. Εμπνευσμένο από το Ηφαιστείον (ναό Ηφαίστου, Θησείο).  Ολοκληρώθηκε 11 χρόνια μετά το θάνατο του Th. Hansen, με επίβλεψη Ziller. Τα σχέδια περιλάμβαναν γλυπτό διάκοσμο στα τύμπανα των αετωμάτων και άλλες επιτοίχιες ανάγλυφες παραστάσεις. Το ότι δεν μπήκαν ποτέ, τονίζει τη ¨"δωρικότητα" του κτιρίου, που και έτσι είναι αριστουργηματικό. Αναφέρεται ότι ο ο Ziller ασχολήθηκε με τα βιβλιοστάσια. και την εξωτερική σκάλα (μια ισόγεια πόρτα εκεί κλείστηκε αργότερα). Λεπτομερής φωτογράφιση διακοσμήσεων στο blog "Ακροκέραμα" εδώ.

1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Αρχικό σχέδιο Th. Hansen με πόρτα ανάμεσα στις σκάλες, γλυπτά στα αετώματα και ανάγλυφες παραστάσεις στα παράθυρα δεξιά και αριστερά, που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ.

1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Σπάνιο ντοκουμέντο κατά το κτίσιμο, με πέτρινη μάντρα εις το εργοτάξιον! Επίσης η ισόγεια θύρα, που δεν υπάρχει σήμερα, ενώ κάτω από τα παράθυρα τα πλαίσια είναι κενά, αναμένοντας ανάγλυφες παραστάσεις που τελικά δεν μπήκαν ποτέ.
1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Σπάνιο ντοκουμέντο κατά το κτίσιμο, ιππήλατος τροχιόδρομος ανεβαίνει την Πανεπιστημίου.

1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Σπάνιο ντοκουμέντο από το κτίσιμο. Πέτρινη μάντρα στο εργοτάξιο του κτιρίου, που παρ' ότι δεν είναι έτοιμο, γίνεται κάρτα.
1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Κατ' εκτίμηση ελάχιστα μετά την ολοκλήρωση.
1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Γύρω στο 1910.

1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Με σπασμένα τζάμια κατά τη γιορτή της αποχώρησης των Γερμανών το 1944.

1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Η κεντρική αίθουσα σήμερα.
1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Η κεντρική αίθουσα σήμερα.

1887 - 1902: Βαλλιάνειος - Εθνική Βιβλιοθήκη: Η πρόσοψη σήμερα.







________________________________________________________________________


Δεκαετία 1880: Εξοχικό παλάτι της Αυστρίας Σίσυ, στην Κέρκυρα.

Δεν βρήκαμε κάπου σχετικά σχέδια. Όπως  αναφέρεται έκανε "κατασκευαστικά" σχέδια στο "Αχίλλειον", που έφτιαξαν 2 Ιταλοί αρχιτέκτονες. Προφανώς πρόκειται για περιορισμένη συμμετοχή συνεργασία - ίσως και για κάποια από τα σημαντικά διακοσμητικά στοιχεία του κτιρίου. 
________________________________________________________________________

 

Γ. Ανεκτέλεστα


Μουσείον αρχαιοτήτων.

Νέο μουσείο Ακρόπολης ή καλύτερα αυτό; Από αισθητικής άποψης μάλλον αυτό... Από πρακτικής το κατασκευασθέν! Τουλάχιστο υπάρχει το Εθνικό Αρχαιολογικό.


________________________________________________________________________


1888 - 1889: Ανακτορικό συγκρότημα στον Πειραιά.

Για τον Γεώργιο Α΄, δεύτερη πρόταση που δεν έγινε λόγω κόστους. Αν υπήρχε προφανώς μια μεγάλη περιοχή στον Πειραιά δε θα είχε τα σημερινά χάλια. Αρκετές λεπτομέρειες, χωροθεσία και σχέδια κάτοψης στο mlp-Blog εδώ.





________________________________________________________________________




Δ. Αποδιδόμενα - μη επιβεβαιωμένα


~ 1850: To βασιλικό περίπτερο, στον Εθνικό Κήπο.

Το κτίριο αποδίδεται στον Σταμάτιο Κλεάνθη, όμως κατά την άποψη του γράφοντος Δ.Χ.Κ., η χρονολογία, η πειστική αρχαιοπρέπεια, το ασυνήθιστο γενικό στυλ και κυρίως η κάλυψη των όψεων με κεραμικές πλάκες (πρακτική Hansen), εφόσον ισχύει ότι το κτίριο δεν είναι επιβεβαιωμένα του Κλεάνθη, ισχυροποιούν την εκδοχή να σχεδιάστηκε από τον Th. Hansen. Δείτε το άρθρο μας για το κτίριο εδώ.


________________________________________________________________________


1857: Παλαιό δημοτικό νοσοκομείο Πατρών. 

Δεν είναι ξεκάθαρο αν είναι έργο του αυτό το νοσοκομείο, που εγκαινίασε ο  Όθωνας. Υπάρχουν αναφορές και για τον αδερφό του, στο οποίο ταιριάζει και περισσότερο το πρώιμο λιτό νεοκλασσικό ύφος του κτιρίου. Ίσως να συνεργάστηκαν. Δείτε το κτίριο εδώ


________________________________________________________________________


1874 - 1876: Αρχαιολογικό μουσείο Σπάρτης

Από τα πρώτα  κτίρια μουσείων. Καταγράφηκε ως έργο του Γ. Κατσαρού, αλλά υπάρχουν αναφορές και για τους δύο αδερφούς Hansen. Στην πρώτη του μορφή περιελάμβανε δύο αίθουσες πέραν της κεντρικής με το ιωνικό πρόπυλο. Η πρώτη επέκταση δύο αιθουσών, έγινε κατά το διάστημα 1905 – 1908. Δύο ακόμα, με μεγαλύτερο πλάτος, προσετέθησαν κατά τον ίδιο τρόπο, το 1936.

Εφόσον όντως ενεπλάκησαν οι Hansen, το κτίριο πλησιάζει περισσότερο ως προς την απλότητα και τους κίονες στον Christian (αναστήλωση ναού Αθηνάς Νίκης Ακρόπολη), που όμως τότε δεν διέμενε στην Ελλάδα. Αλλά και οι γνήσιες αίθουσες σε στυλ αρχαίου ναού (χωρίς σοβάδες) παραπέμπουν στον Theophil (Ακαδημία). Μπορεί βέβαια απλά να τους μιμήθηκε ο Κατσαρός ή και οι ομοιότητες να ήταν τυχαίες και άσχετες με τους Hansen. Αυτά όμως είναι εκδοχές χωρίς να γνωρίζουμε από που εκκινήθηκαν τα περί Hansen και χωρίς σοβαρή έρευνα.










Λοιπά άρθρα για τον Θεόφιλο Χάνσεν

1. Κεντρικό βιογραφικό, αντικείμενα, ανάλυση έργου. 
2. (Είστε εδώ) Έργα στην Ελλάδα.
3. Έργα εκτός Ελλάδος.
4. Τα κτίριά του για τους Σίνα στην Αυστρία.
5. 4 δυσεύρετες περιπτώσεις έργων στην Ελλάδα, που μοιάζουν με έργα του στην Αυστρία.
6. Έκθεση για τον Χάνσεν στο ίδρυμα Θεοχαράκη, Αθήνα, 2014 - 2015.



ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ 
  • Έρευνα - ανάλυση - δομή Δ.Χ.Κ. Απαγορεύεται η αποθήκευση, η αναδημοσίευση και κάθε χρήση πλην της ανάγνωσης στο neoclassicalgreece.blogspot.gr και της παραπομπής προς την παρούσα σελίδα με δική σας εισαγωγή - περιγραφή. Οποιαδήποτε αναπαραγωγή με παρόμοιο τρόπο μπορεί να θεωρηθεί κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Αρκετές πληροφορίες κτιρίων από το αρχείο νεοτέρων μνημείων - www.eie.gr
  • Χρήση περιεχομένου τρίτων: Γίνεται με τον μέγιστο δυνατό σεβασμό, χωρίς διάθεση οικειοποίησης. Θεωρούμε ότι η χρήση του εδώ το αξιοποιεί στο μέγιστο. Γνήσιοι κάτοχοι - δημιουργοί - πηγές, όπου είναι σαφή και γνωστά σε εμάς, αναγράφονται. Οποιοσδήποτε διαφωνεί με αυτά μπορεί φυσικά να ζητήσει την αφαίρεση του υλικού του, η οποία θα γίνει σεβαστή.   
  • Σήμανση "Αποκλειστικό": Το αφιέρωμα δημοσιεύτηκε εδώ για πρώτη φορά με τόσο συγκεντρωμένο και αναλυτικό περιεχόμενο και περιέχει στοιχεία, συμπεράσματα και υλικό, που δημοσιεύονται για πρώτη φορά στο Ελληνικό και εν μέρει το διεθνές διαδίκτυο.   
  • Γίνεται προσπάθεια για αξιόπιστες πληροφορίες και σύννομες δημοσιεύσεις. Περισσότερα στη σελίδα "Νομικά & Όροι".  
  • © neoclassicalgreece.blogspot.gr. Any use of content except of viewing it  here or redirecting to this page  is not allowed. This article, contains high quality - extended content for the average web standards, that couldn't be published without the extended use of many pictures that do not belong to us. If any original owner does not wish his content to be shown here, keeps the right to contact us and ask for it's removal.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου